تقریباً درمانی فناوری دانشگاه دانشگاه

تقریباً: درمانی فناوری دانشگاه دانشگاه حسن روحانی رییس جمهور خدمات درمانی درمان بیماری ها

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی احمدی‌نژاد باید مراعات کند! / مولوی عبدالحمید

«نه آقای احمدی‌نژاد را باید جنبش کرد و نه آقای احمدی‌نژاد کسی را جنبش کند… به هر حال آقای احمدی‌نژاد هم باید مراعات کند. هیاهو و جنجال به راه انداختن هم زیاد

احمدی‌نژاد باید مراعات کند! / مولوی عبدالحمید

مولوی عبدالحمید: احمدی نژاد باید مراعات کند!

عبارات مهم : ایران

«نه آقای احمدی نژاد را باید جنبش کرد و نه آقای احمدی نژاد کسی را جنبش کند… به هر حال آقای احمدی نژاد هم باید مراعات کند. هیاهو و جنجال به راه انداختن هم زیاد مناسب نیست.»

به گزارش ایسنا، روزنامه آفتاب یزد نوشت: «نامش عبدالحمید اسماعیل زهی، ولی شهرتش مولوی عبدالحمید هست. در این سال ها رسانه ای شده، حرف هایش در پشت تریبون ها یا به تعریف از او یا به نقد از او در اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … منجر می شود. هنگامی که از حسن روحانی دفاع کرد زیاد از هر وقت دیگری در بوق و کرنا شد. حمایت او توانست جامعه اهل سنت را به سمت روحانی متمایل کند ولی امروز موجی که به نام پشیمان هستیم علیه مدیر کابینه تدبیر و امید به راه افتاده، شاید گریبان او را هم بگیرد. مولوی عبدالحمید در طول این سال ها، ولی کم حاشیه نداشته، از بیانات تقطیع شده است او راجع به زلزله کرمانشاه بگیرید تا یکی از مراجع شیعه، از مسائلی که در مورد نحوه تردد او مطرح می شود تا حرف هایی که اطراف بعضی اطرافیانش می گویند، از دعوت نشدن به تحلیف تا اعتراض های او. همه اینها مولوی عبدالحمید را همچنان در صدر اخبار قرار داده است.

احمدی‌نژاد باید مراعات کند! / مولوی عبدالحمید

امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان این بار با آفتاب یزد به گفت وگو نشسته هست. گفت وگویی با سوالات قدیمی و جدید. مولوی خوش صحبت است و روی گشاده اش نیز به آدم دلگرمی خاصی می دهد؛ آن قدر که دلت می خواهد ساعت ها با او به گفت وگو بنشینی. از کلامش اعتدال برمی خیزد و وحدت… دوستی ما با او از همین گفت وگو شروع شد.

به نظر می آید طی این دو سال، به شکل خاصی در توجه رسانه ها هستید. این در حالی است که شما پیشتر از این هم فعالیت های زیادی داشتید که کمتر رسانه ای می شد. علت این که این روزها زیاد از شما می شنویم، چیست؟ فکر می کنید این رسانه ای بودن مناسب است؟

این که توجه رسانه ها به من و دوستانم زیاد شده است نظر لطف آنهاست. ولی احساس من این است که مردم و رسانه ها، امروز زیاد از هر وقت دیگری دریافته اند که ما خیرخواه مملکت و مردم کشور عزیزمان ایران هستیم. هر لحظه در حق ملت کشور عزیزمان ایران و مسلمانان دعای خیر می کنیم. آنها امروز به نظراتی که پیشتر نیز در خطبه های نماز جمعه بیان می کردم، آشنایی زیاد پیدا کرده اند. از طرفی من و دوستانم هم به صورت جدی تر وارد پرسشها روز جامعه از جمله انتخابات و… شده است و تلاش داریم نقش فعالی داشته باشیم. از همین رو رسانه ها نیز توجه بیشتری نشان می دهند.

«نه آقای احمدی‌نژاد را باید جنبش کرد و نه آقای احمدی‌نژاد کسی را جنبش کند… به هر حال آقای احمدی‌نژاد هم باید مراعات کند. هیاهو و جنجال به راه انداختن هم زیاد

شما امام جمعه و از رهبران مذهبی اهل تسنن به شمار می آیید. بنابراین این که می آیید و از یک جناح خاص حمایت یا دفاع می کنید آیا هزینه آفرین نیست؟

البته در انتخابات گذشته نیز ما فعال بودیم، بعضا تبعات یا مشکلاتی هم متوجه جامعه ما شده است هست. اکنون هم که از حسن روحانی حمایت کردیم طبیعی است که خیلی ها دلخور و ناراضی باشند ولی در اصل، نظر ما به منافع ملی هست. ما به منافع ملی که منفعت همه ایرانیان هست، فکر می کنیم. ما اول منفعت کشور عزیزمان ایران و اسلام را در نظر می گیریم، سپس به منفعت اقلیت های مذهبی اهل سنت می اندیشیم. بسیاری از شخصیت های اهل سنت در جای خودشان قرار نگرفتند ولی (موضوعاتی که در همه قشرها و جوامع به صورت عادی وجود دارد)، تلاش مان آن است که با حضور فعال در عرصه سیاست و رسانه ها، اهل سنت حق و حقوق قانونی ارزش را مطالبه کنند و خط مشی ما اعتدال هست. به واسطه اعتدال، گفتمان درست را گفتمان حسن روحانی دانستیم؛ در حالی که ما حق قانونی خود می دانیم که مطالبه گر حقوق مان باشیم. اگر غیر از این انجام دهیم، خشونت و افراطی گری در اهل سنت گسترش پیدا می کند و تندروها پیشگام می شوند. علت این حمایت به همین عنوان برمی گردد.

به هر حال، همه تلاش مان را می کنیم تا در کشور عزیزمان ایران اسلامی اختلافی رخ ندهد و خدای ناکرده دچار ناامنی نشویم. ما معتقدیم خواسته ها از طریق گفتمان و مذاکره محقق می شود ولی به هر حال چون در جامعه خود مشکلاتی داریم، ناچاریم در عرصه سیاسی، اجتماعی و رسانه ها ظهور پیدا کنیم تا بتوانیم خواسته ها و مشکلاتمان را مطرح کنیم. از همین رو هنگامی که به این نتیجه می رسیم که کاندیدایی می تواند پیگیری خواسته های ما را بهتر انجام دهد از او حمایت می کنیم، این عنوان هم جهت منافع ملی و هم جهت منافع ما بهتر هست. فلسفه ظهور ما در صحنه سیاست همین است! این که ما خواسته ها و حقوق خود را بیان می کنیم این عالی ترین راه جهت وحدت است هیچ راهی بهتر از گفتمان و مذاکره وجود ندارد.

احمدی‌نژاد باید مراعات کند! / مولوی عبدالحمید

پیشتر راجع به عدم دعوت شما از سوی مدیر جمهور در مراسم تحلیف مطالبی مطرح شده است بود و انتقادهای فراوانی به دولت راجع به این مسئله وارد شد؛ این که آیا حسن روحانی از شما در آن روز دعوت نکرد، آیا واقعا روحانی از شما دعوت نکرد؟

در ابتدا ما خیال می کردیم مسئولان دولت کوتاهی کرده اند ولی بعد به این نتیجه رسیدیم که از طرف دولت هیچ کوتاهی نبوده هست، بلکه آنها تلاش کردند که من را در مراسم تحلیف حاضر کنند. من در آن وقت پایتخت کشور عزیزمان ایران بودم هنگامی که که می خواستم برگردم به من گفتند برنگرد؛ آیا که مراسم تحلیف در راه است و سفر دوباره جهت شما مسئله هست. هر روز که می خواستم از پایتخت کشور عزیزمان ایران سفر کنم، می گفتند «صبر کنید!» مراسم تحلیف نزدیک هست. تا این که در وقت تحلیف آن چه دیدید رخ داد، اکنون به همین نتیجه رسیدیم که دولت کوتاهی نداشته است.

آقای عبدالحمید! در حال حاضر در شرایطی هستیم که به شدت از حسن روحانی به خاطر حوادث متفاوتی مثل بودجه، کابینه و… انتقاد می شود. اکنون حامیان حسن روحانی و سلبریتی ها نیز انتقادی با او صحبت می کنند این شرایط را چگونه ارزیابی می کنید؟ خود شما از حمایتی که از حسن روحانی شد، پشیمان نیستید؟

«نه آقای احمدی‌نژاد را باید جنبش کرد و نه آقای احمدی‌نژاد کسی را جنبش کند… به هر حال آقای احمدی‌نژاد هم باید مراعات کند. هیاهو و جنجال به راه انداختن هم زیاد

من اعتقاد دارم باید از روحانی انتقاد شود ولی انتقاد صحیح. اگر می شد راهکاری جهت این نقد صحیح ارائه داد، چه بهتر. آقای روحانی این سعه صدر و تعامل را دارد که از او انتقاد شود. خود روحانی نیز بارها گفته از من انتقاد کنید! انتقادهایی که در زمینه های متفاوت می شود، باید کارشناسی و دقیق باشد ولی اعتقادی به تخریب ندارم. نباید روحانی را تخریب کرد؛ هر چند انتقاد سازنده درست است.

خود شما اگر بخواهید انتقادی به حسن روحانی داشته باشید چه می گویید؟

من هم اگر تشخیص بدهم که باید انتقاد کنم حتما این کار را می کنم ولی به انتقاد سازنده اعتقاد دارم.

احمدی‌نژاد باید مراعات کند! / مولوی عبدالحمید

جایی اشاره کرده بودید که دفعه بعدی ممکن است از اصولگرایان حمایت کنید. این بخش از صحبت هایتان مورد انتقاد قرار گرفت. این چگونه سیاستی است که به یکباره تصمیم می گیرید از اصولگرایان دفاع کنید. چه کسی چنین حمایت های دوپهلو و تا این حد منعطف را باور می کند؟

تغییر گرایش سیاسی در همه دنیا وجود دارد. من این مسئله را به این خاطر مطرح کردم که هشدار دهم اصلاح طلبان باید به وعده هایشان عمل کنند. آن موقع گفتم اگر اصلاح طلبان به وعده هایش وفا نکردند و پرسشها حل نشد و بر تصویر اصولگرایان تغییری در خود ایجاد کنند، این احتمال وجود دارد از آنها حمایت کنیم، اصولگرایان در شرایط فعلی با بن بست روبه رو شده است اند، آنها باید با شرایط وقت حرکت و در خود عوض کردن ایجاد کنند و ببینند خواسته های ملت و مردم چیست؟ شرایط داخل و خارج کشور و منطقه ای را ببینند اگر اصولگرایان کارهایی انجام دهند که ما از این عوض کردن در آنها مطمئن شویم و حرکت های آنها به نفع مملکت شود؛ به خصوص به اقوام و مذاهب توجه بیشتری کنند. گفتم که در این شرایط چرخش ما به سمت آنها امکان پذیر هست. این عنوان به سال ۱۴۰۰ بستگی دارد این که ببینیم تا آن موقع دو طرف چگونه واکنش‌ها می کنند.

آقای زیباکلام خطاب به شما گفته اند که رویگردانی از حسن روحانی و حرکت به سمت اصولگرایان درآمدن از چاله و افتادن به چاه هست. نظرتان اطراف این عنوان چیست؟

(با خنده) آن چه دوست عزیزم آقای زیباکلام فرموده، قابل احترام هست. به این سخن ایشان چون خیرخواهانه و ناصحانه بود، پاسخ ندادم ولی مسئله آن طور نیست که ایشان فرموده بودند. منظور من از آن گفته این بود تا اصولگرایان خودشان را عوض کردن داده و اصلاحاتی در خود به وجود آورند. این حرف آن روز من توضیح و علت داشت؛ هر چند حرف زیباکلام هم گفته درستی هست. شاید اشتباه من این بود که آن موقع دلایل مهم خود را از احتمال این چرخش مطرح نکردم.

صحبت هایی مبنی بر محدودیت های شما در نوع ترددتان در شهرها یا استان های متفاوت بیان می شود. شما در این زمینه محدودیت هایی دارید؟

فعلا من در سیستان و بلوچستان تردد می کنم، در پایتخت کشور عزیزمان ایران و قم هم رفت و آمد دارم. دو سال پیش هم در کنفرانسی در استان یزد به دعوت وزارت امور خارجه شرکت داشتم. هیچ کس به من ابلاغ نکرده که شما نمی توانید به فلان جایی سفر کنید ولی عملا این طور است که گفتم.

آقای عبدالحمید! در زمانی که بحث عوض کردن استاندار سیستان و بلوچستان پیش آمد عده ای علت این عوض کردن را نزدیکی آن استاندار به شما توصیف کردند. علت عوض کردن استاندار را می خواهیم از زبان خود شما بشنویم و این که استاندار تازه را چطور ارزیابی می کنید؟

من هم همان طور که شما می گویید چیزهایی راجع به همین عوض کردن از مردم شنیدم ولی چنین دلیلی را از مسئولان نشنیدم. استاندار تازه هم استاندار خوبی هست. قبلا در اینجا معاون سیاسی بوده و انسان باتجربه ای هست. ما نیز از او جهت حضور در سیستان و بلوچستان حمایت می کنیم که ان شاءالله بتواند منشا خیر باشد و تحولات جدیدی خلق کند.

استاندار قبلی به شما خیلی نزدیک بود؟

بله! از ایشان حمایت می کردم، ایشان هم فعالیت های زیادی جهت استان کردند.

آیا مقاومتی جهت ماندن استاندار سابق در برابر دولت داشتید؟

احساس کردم دولت برنامه و انگیزه ای جهت نگه داشتن و دوام او ندارد. البته بعضی از وزرا و مسئولان حامی ایشان بودند ولی در کل دریافتیم که می خواهند ایشان را بردارند.

و شما اعتراض نکردید؟

اصرار زیادی نکردم تا خود دولت هر طور که صلاح می داند عمل کند. هر چند این را هم گفتم که اگر دولت بنا به ابقای ایشان دارد، از او راضی بوده و حمایت می کنیم ولی دیدیم که دولت به خصوص وزارت کشور انگیزه ای جهت بودن ایشان نداشت.

ولی دوست داشتید که باقی بمانند؟

بله، می خواستیم.

آقای عبدالحمید! حتما در جریان این هستید که شرح طرح حضور اقلیت های دینی در شورای شهر و دِه در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. نظرتان در این باره چیست؟

ما جهت وحدت ملی مورد نیاز می دانیم که حقوق اقلیت ها رعایت شده است و وحدت ملی عملی شود. به خواسته های اقوام کشور عزیزمان ایران اعم از مذاهب و ادیان پیگیری و توجه شود. از همین رو به طرح مجلس امیدواریم. این تلاش راهی در جهت حفظ وحدت ملی هست. مردم کشور عزیزمان ایران به منزله خانواده کشور عزیزمان ایران هستند و به هر حال منافع همه مذاهب کشور عزیزمان ایران یکسان هست. موقعی ادیان و مذاهب به یکدیگر نزدیک می شوند که هم در اداره کشور و مسئولیت ها دخالت داده شوند و هم در دفاع از کشور عزیزمان ایران در کنار هم قرار گیرند.

تصور می کنید آیا موضوعی مثل سپنتا نیکنام، عضو تعلیق شده است زرتشتی شورای شهر یزد تبدیل به یک بحث ملی و فراملی شد؟

بحث ما این است که دیدها باید خیلی وسیع تر باشد. زرتشتیان، ایرانی هستند و حق و حقوقی دارند و باید به آنها توجه کنیم. نباید فراموش کرد توجه به آنها بُرد جهانی دارد، بُرد جهانی که هم می تواند مثبت باشد و هم می تواند منفی. مردم جهت شورای شهر به نیکنام رای دادند اگر او به راحتی بعد از این رای به شورا می رفت، آن وقت دنیا می گفت ببینید چطور یک غیر مسلمان هم می تواند در شورای کشور عزیزمان ایران حضور داشته باشد ولی اگر برعکس مانع این کار شویم، این عنوان بُرد منفی پیدا کرده و تنگ نظری برداشت می شود.

دیدگاه کلی تان راجع به این که هزینه های مسجد چه اهل تشیع و تسنن باید از کجا باشد، چیست و دولت چه نقشی می تواند در این امر داشته باشد؟

مساجد، مدارس دینی و حوزه های علمی باید به وسیله مردم اداره بشوند، دولت باید کارهای عمرانی و عام المنفعه انجام دهد و مردم را مشغول به کار و کارآفرینی کند. پرسشها دینی و مذهبی باید به وسیله مردم اداره شود و دولت باید نظارت بدون دخالت داشته باشد، بخش مذهبی ضمن استقلال خود باید به وسیله مردم حمایت شود.

آقای عبدالحمید! کلیپی که از شما اطراف زلزله کرمانشاه به صورت گسترده پخش شد، انتقادات وسیعی داشت؛ هر چند آن عنوان تکذیب شد. عنوان صحبت های شما و ارتباطش به گناه و زلزله کرمانشاه چه بود؟

اظهارات من به هیچ عنوان آنی نبود که درخواست کردند به نمایش بگذارند. من در بخشی گفتم مردم رجوع به الله و استغفار کنند ولی سخنان و جملات من را قطع و بعد به هم وصل کردند و تلاش داشتند تبلیغات سوئی علیه من راه بیندازند. انگار که من گفته ام چون مردم کرمانشاه گناه کرده اند، زلزله آمده(!) ولی الحمدالله مردم روشنی داریم که پی به ساختگی بودن عنوان بردند. شخصیت هایی نیز این عنوان را تکذیب کردند و الحمدلله مخالفان هم به اهدافشان نرسیدند.

نظر شما راجع به قضاوت بانوان و مدیر جمهور شدن آنان چیست؟

ما معتقدیم بانوان باید آزادی هایشان را داشته باشند ولی چون زن ها مسلمان اند، باید شئونات اسلامی را هم رعایت کنند. کشورمان اسلامی است و قانون اسلامی هم داریم. ما خوشحالیم که هنگامی که یک زن خارجی به اینجا می آید، روسری به سر می کند و سرش را می پو شاند به هر حال در این مواردی هم که اشاره کردید تا نظرم را بگویم باید گفت که طبق مقررات اسلامی عمل شود.

در زمینه استادیوم رفتن بانوان چطور؟

اجازه دهید پاسخ این پرسش تان را در وقت دیگری بدهم.

آقای عبدالحمید! رفتارهای احمدی نژاد در این روزها از نظر شما چگونه است و به نظرتان آخر این ماجرا به کجا ختم می شود؟

اعتقاد ما این است که در این زمینه باید قانون به دور از پرسشها سیاسی و جناحی مسئله را حل کند و آن چه قانون می گوید، اجرایی شود. در هر صورت معتقدیم نه آقای احمدی نژاد را باید جنبش کرد و نه آقای احمدی نژاد کسی را جنبش کند. اگر بحثی راجع به از بین بردن بیت المال است باید دادگاه در مورد آن تصمیم بگیرد. به هر حال آقای احمدی نژاد زمانی مدیر جمهور بودند، معتقدیم باید حرمت ایشان هم حفظ شود و اگر بحث پرسشها مالی باشد باید پاسخگویی آن هم به صورت علنی صورت گیرد و تلاش کنیم پرسشها و مباحث سیاسی بر واقعیات اثر نگذارد و پیگیری ها بدون تحریکات باشد.

کلیپ هایی که احمدی نژاد این روزها انتشار می دهد، چطور؟

به هر حال آقای احمدی نژاد هم باید مراعات کند. هیاهو و جنجال به راه انداختن هم زیاد مناسب نیست. باید پرسشها مختلفی در نظر گرفته شود و ایشان هم دفاع قانونی از خودشان بکنند.

آقای عبدالحمید! چه شد که داعش هیچ گاه نتوانست در سیستان و بلوچستان نفوذ کند؟

در این زمینه علما به مردم بیداری دادند، مردم سیستان و بلوچستان آدم های خیلی هوشیاری هستند و بهایی به تندروی و افراطی گری نمی دهند. آنها درصدد حل پرسشها اند؛ هر چند در سیستان و بلوچستان با مشکلات، مصائب و محرومیت روبه رو هستیم ولی مردم ایمان دارند که حقوقشان را باید از طریق قانونی و صحیح پیگیری کنند. به هر حال با این بیداری علما و مردم که همراه با استدلال و منطق بود، الحمدالله و به فضل الهی در این زمینه در سیستان و بلوچستان مسئله ایجاد نشد و هم مردم ایران، هم مسئولان و هم ما خوشحالیم که در این منطقه امنیت است و اتفاق خاصی نیست.

بحث دیگری که این روزها مطرح می شود این است که شما چگونه توانستید اختلافات چند ده ساله در منطقه را حل کنید؟ و آیا این پرسشها واقعا حل شده است است؟

این اختلافات نیز با همکاری مردم، معتمدان و مسئولان حل شدند و هم بین اقوام و هم بین مذاهب برادری است.

خیلی ها به نقش کلیدی خود شما در حل این پرسشها اشاره می کنند.

به هر حال یکی از وظایف ما حل این اختلافات است آن قدر در این زمینه تلاش می کنیم و از دیگران یاری می جوییم تا دیگر اختلافی نماند؛ آیا که نقصان هر اختلافی هم جهت دین است و هم جهت دنیا و آخرت. اختلاف هم دین را از آدم می گیرد و هم آخرت را خراب می کند.

نظرتان راجع به سفرهای حج به عربستان در چنین شرایطی چیست؟

در حال حاضر تنش بین دو کشور بالاست. البته اعتقاد ما بر این است که اختلافات باید کم شود و هم حج و هم عمره جهت مردم عزیز کشور عزیزمان ایران به سهولت شکل بگیرد تا هم در مراسم حج شرکت کنند و هم در عمره در زیارت منزل خدا، مدینه منوره و حضرت رسول حضور داشته باشند.

تغییرات اصلاحی که در عربستان در حال شکل گیری است را چگونه ارزیابی می کنید. بعضی از آن با عنوان «شوآف» یاد می کنند و بسیاری نیز آن را امری مثبت تلقی می کنند.

فعلا در عربستان سعودی مشکلاتی وجود دارد و آینده آن مشخص نیست. در حال حاضر در داخل مشکلاتی هست؛ ضمن آن که در جریان یمن هم مسائلی است که باید دید در آینده چگونه خواهد شد.

راست می گویند که شما از هر اظهار نظری مصون هستید؟

من اظهار نظرهایم در چارچوب اعتدال و استقلال است و با هیچ کس هم مسئله ندارم.

در نامه تان به رهبری به بعضی پرسشها اشاره کردید، هدفتان از آن نامه چه بود؟

برای این خدمت مقام معظم رهبری نامه نوشته شد؛ آیا که هنگامی که ما به مسئولان می گوییم جهت چه شما اهل سنت را به کار نمی گیرید، آنها می گفتند که ما از سوی بعضی تندروها تحت فشاریم. بنده جهت برطرف این مسئله این نامه را نوشتم تا با فرمان مقام معظم رهبری این عده عقب نشینی کنند و مسئولانی که می خواهند عدالت را بین اقوام و مذاهب اجرا کنند، موضع نیرومند تری داشته و دیگر این بهانه را که به ما از سوی تندروها فشار است را نیاورند.

دیدیم که مقام معظم رهبری پاسخ نامه را خیلی براق داده اند ولی با این حال هنوز هنگامی که دولت می خواهد کسی را از اهل سنت در جایگاه اوج به کار بگیرد، می گوید هنوز فشار است.

با این اوصاف به نظرم باید دولتی ها در برابر این تندروی ها بایستند و در برابر آنها مقاومت کنند.

پس به دولت این انتقاد را وارد می دانید که آیا در برابر فشارها نایستاد؟

بله، باید در برابر این فشارها ایستاد؛ به خصوص بعد از این نامه مقام معظم رهبری، قانون اساسی هم همین عنوان را می گوید. مسئولان باید در برابر افراد تندرو بایستند. تندروها بر خلاف منافع ملی حرکت کردند و باید در برابر آنها مقاومت صورت می گرفت.

واژه های کلیدی: ایران | انتقاد | ایرانی | ایرانیان | حسن روحانی | احمدی نژاد | اخبار سیاسی و اجتماعی


دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار